søndag 13. desember 2015

Min treningsplan: Uke 51

I dag er det under fem uker til jeg skal løpe mitt andre halvmaraton, Spiritløpet 2016. Jeg følger sånn noenlunde programmet Mari fra Arena har lagt opp til løpegruppen, i tillegg til Grit 2-3 ganger i uken, styrketrening og langkjøring. Under kan dere se mitt treningsprogram for uken, hvor jeg har satt opp en økt nesten hver dag.

Mandag: Løpegruppe Denne uken blir min første treningsøkt løpegruppe mandag kveld. Vanligvis kjører jeg morgentrening hver mandag, men siden det akkurat nå er spinnglatt og nesten farlig å gå ute, tror jeg ikke jeg skal satse på det i morgen. Jeg er ikke helt sikker på hva vi skal løpe på løpegruppen, men siden det er med Morten som skal ha timen regner jeg med at det enten er intervaller eller bakkeløp.

Tirsdag: Grit strenght og Grit cardio Helt siden jeg begynte på Arena, har jeg sverget til Grit. Grit er høyintensitets intervalltrening, og blir delt inn i tre timer: Grit cardio, som er uten vekter og fokuserer på kondisjon, fartsøkning og brenning av kalorier, Grit plyo med fokus på spenst, og Grit strenght, som fokuserer på muskelbygging. Det er mye kondisjon i programmene, så selv om jeg ikke nødvendigvis løper, øker jeg både fart og kondis. På tirsdag skal jeg på strenght og cardio #15 med Jorge, og jeg gleder meg masse til en kjempehard treningsøkt.

Bilde fra økten mitt hos Crossfit Kvadraturen i Kristiansand (Bilde: Crossfit Kvadraturen)

Onsdag: Grit Mix og løpegruppe Forhåpentligvis er isen borte til onsdag, for om morgenen er det Grit Mix med Kristin. Grit Mix-timen er kjempekjekk, og selv om jeg noen ganger er litt sliten etter tirsdagens dobbeltime, føler jeg at jeg klarer å yte maks. Senere på dagen har jeg enda en treningsøkt, intervalltrening på løpegruppen. I følge treningsprogrammet skal vi løpe 8x90 sek tempo, med 90 sek jogging i mellom. Jeg elsker korte intervaller, og selv om 90 sekunder er litt lengre enn det jeg vanligvis løper, skal det nok gå fint.

Torsdag: Styrketrening Også på torsdag blir det en morgenøkt, da med styrketrening. Jeg følger sånn noenlunde et styrkeprogram for løpere, og kombinert med et par øvelser fra PT-timene med Jorge, er det absolutt en tung økt! 

Fredag: Egentrening Fredag er siste skoledag før juleferien, og hele skolen skal ha avslutning i domkirken. Med andre ord blir det ingen Grit på meg, og jeg får ta til takke med litt styrketrening. Jeg er ikke sikker på hva eller når, for det kan være Heidi blir med på Arena etter skolen. Dersom det ikke blir noe av, blir det en kondisjonsøkt på tredemøllene om morgenen, og hvis hun blir med, tar vi styrketrening.

Try-hard flexing fra styrkeøkten min med Heidi i dag

Lørdag: Rest day Lørdag blir en ufrivillig rest day, ettersom jeg først har jobb og så Sindre sitt familieselskap.

Søndag: Stokkavannet/langkjøring På Søndag satser jeg på at jeg får med meg pappa rundt Stokkavannet, eller at jeg løper rundt Stokka- + Hålandsvannet på egenhånd. Jeg prøver å få til en litt lengre joggetur i uken, men det er litt vanskelig når temperaturen blir for lav. Det er ikke særlig inspirerende å jogge flere kilometer på tredemølle, så jeg satser på at det er mulighet til å jogge utendørs!

Forhåpentligvis klarer jeg å dra på alle treningsøktene, i tillegg til å få med noen venninner! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar