tirsdag 29. desember 2015

Iduns Julekomedie 2016

Stavanger Katedralskoles skoleteater, Iduns Julekomedie, er Norges eldste amatørteater, og setter årlig opp forestillinger av anerkjente dramatikere. Skoleteateret har faktisk hatt forestillinger helt siden 1886, altså i 130 år, og blant de tidligste deltakerne var Sigbjørn Obstfelder og Alexander Kielland.

I og med at det neste år er Sigbjørn Obstfelders 150 års-jubileum, setter Iduns Julekomedie dette skoleåret opp De Røde Dråber, skrevet av Obstfelder i 1897. Stykket blir ofte omtalt som Det umulige stykket, fordi det skal være umulig å sette opp (selv om det har blitt satt opp i hvert fall én gang før). Skoleteateret samarbeider med Sølvberget med å sette det opp, og har fått med seg Vegar Hoel som instruktør.


Selvsagt kan ikke alle på skolen bli med i teaterstykket, men nesten alle elevene hjelper til med å arrangere det. De elevene som er med, ble ved starten av året delt inn i forskjellige grupper, som for eksempel skal ha ansvar for å promotere julekomedien, sette opp lys og scene, sy kostymer og selge kaker. "Premien" for arbeidet er adgang til stykkets premierefest.

Jeg er med i media-gruppen, og vår jobb er å dele ut flyers, henge opp plakater og promotere stykket. Vi har fått utdelt plakater som skal henges opp, og skal dele ut flyers i sentrum en dag før premieren. Jeg skal henge opp plakater på Hinna og Gausel sammen med Tonje, og vi skal møtes en dag før skolen begynner igjen.

Stykket spilles i Sangsalen på Kongsgård 15. - 29. januar, og billetter kan kjøpes på idun.billett@gmail.com eller ved inngangen. Jeg har ikke skaffet meg billetter selv enda, men jeg skal absolutt se stykket. På Iduns Julekomedies Facebook-side, har de lagt ut stemningsvideoer fra arbeidet med stykket, og jeg gleder meg bare mer og mer! :) Dette tror jeg blir kult!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar