mandag 7. desember 2015

PIS-innsamlingsdag

I dag hadde vi innsamlingsdag på skolen i dag, og vi fikk derfor hele dagen på å samle inn penger til skolens solidaritetsprosjekt.

Vi samler hvert år inn penger til PIS-aksjonen, til flyktningleiren Shatila i Beirut (formålet er humanitært, dvs. at vi støtter FN-skolen i leiren, Norsk folkehjelps yrkesopplæringssenter, et fotballprosjekt og et helsesenter – blant andre ting har vi kjøpt en sykebil til flyktningleiren) og flyktningleiren Aida i Betlehem (formålet er kulturelt, dvs. vi støtter utvidelse av et kultursenter for barn og unge i et prosjekt de kaller ”Beautiful Resistance”, der ikke-vold er en sentral verdi).

På torsdag i forrige uke fikk vi besøk av Øyvind Gjerde fra FN-Sambandet, som holdt foredrag om konflikten i midtøsten, før vi gjorde noen oppgaver for å lære enda mer om hva vi samler inn penger til.

Hver elev skulle samle inn minst 400 kr, og jeg avtalte å gjøre noe for mamma og pappa hjemme. Imidlertid kom ikke de hjem fra hytten før sent i går kveld, på grunn av stormen i helgen, og derfor hadde de ikke tid til å finne noe til meg. I stedet skal jeg "skylde" dem en jobbedag til senere. I og med at jeg hadde "fri", dro jeg på morgentrening og satte inn litt penger i banken, før jeg dro til Heidi.

Heidi bor på Sola, som er under en halv time med sykkel fra meg. Likevel er det komplett umulig å komme seg dit med kollektivtransport, for selv om Sola bare ligger fire-fem kilometer unna, må en først ta bussen inn til sentrum og så ut til Sola. Idiotisk! Derfor hoppet jeg på sykkelen og syklet bort til henne. Selv om det var kjempekaldt ute, var det ikke så ille, i hvert fall ikke når det er malt inspirerende beskjeder som dette på veien:


Heidi jobbet også hjemme i dag, og hun var akkurat ferdig å vaske når jeg kom. Vi bestemte oss for å lage lunsj, pannekaker med bacon, og se How the Grinch stole christmas. Vi burde vel egentlig ha øvd litt på matte, ettersom vi har halvdags på torsdag, men det ble litt nedprioritert...



Jeg måtte dra på jobb i tre-tiden, og etter det har jeg omtrent sittet med nesen i matteboken. Heldigvis har vi bare to vurderinger, halvdags matte og totimers norsk skriveøkt, denne uken, så jeg skal nok få nok tid til å øve. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar