mandag 14. desember 2015

Bokanmeldelse: Of Mice and men

For et par uker siden begynte klassen på et nytt leseprosjekt, of Mice and men av John Steinbeck. Jeg har lenge hatt lyst til å lese den, og var derfor veldig fornøyd med å lese den på skolen. Til tross for dette utsatte jeg egentlig å begynne på boken (ulempen med mattetentamen...), og begynte ikke på den før rett før helgen. Imidlertid er boken ganske tynn, i underkant av 150 sider, så selv om jeg ikke har brukt noe særlig med tid på å lese den, ble jeg ferdig med den i ettermiddag.

Of Mice and Men, som ble skrevet i 1937, handler om de to mennene George og Lennie, som er mentalt tilbakestående. De er på vei til en ranch i California for å søke arbeid der, etter at Lennie gjorde noe som fikk dem jagd ut av deres tidligere bosted. De får jobb på ranchen, men kommer raskt i konflikt med eierens sønn, Curly. George og Lennie deler enn drøm om å eie egen jord, med eget hus og harer. Lennie er spesielt opphengt i tanken om harer. Han er veldig glad i å ta på myke ting, noe som har og kommer til å skape problemer for de to vennene.

Forfatteren, John Steinbeck, er kjent for å skrive karakterenes replikker på dialekt, og siden alle i Of Mice and men er fra landet og antageligvis uten utdanning, er replikkene deres fulle av grammatiske feil og rare uttalelser. Dette gjorde at enkelte av ordene var litt vanskelige å forstå, men heldigvis hadde (i hvert fall min utgave av) boken en ordforklaringsliste til hvert kapittel bakerst.

Selv om boken til tider var litt vanskelig å lese, likte jeg den utrolig godt. Handlingen bygget opp mot en spenningstopp, som absolutt ikke skuffet. Boka var ikke bare kjekk å lese, men også veldig trist, og jeg vil absolutt anbefale den! :)