lørdag 19. desember 2015

A Christmas for Carol

Gårsdagen ble rundet av med teater, og Heidi og jeg dro rett fra juleavslutning i Domkirken til Rogaland Teater. Vi bestilte billetter til A Christmas for Carol tidlig i november, og jeg har gledet meg til å se stykket helt siden.



Fordelen med teater framfor kino, er at det ikke er reklame. Stykket begynte akkurat klokken åtte, og jeg var fanget fra start. I grove trekk er historien den samme som i A Christmas Carol av Charles Dickens fra 1843; begge historiene handler om en rik gnier som forakter følelser og sløsing med penger, da spesielt julen. Gnieren oppsøkes av tre ånder og tas med til fortiden, nåtiden og framtidens jul, og konfronteres med konsekvensene av sine onde handlinger.

Jeg har egentlig ikke verken lest eller sett den mest kjente versjonen av A Christmas Carol, men jeg har sett Donald Duck-versjonen (huff, dette er litt flaut altså), og det er vel litt av det samme i hvert fall. "Vår" versjon av stykket var imidlertid veldig modernisert og utrolig morsom.

Jeg bare elsket A Christmas for Carol, og tror jammen jeg må kaste meg på boken snart! Historien er jo, selv om den er nesten 200 år gammel, veldig reell og aktuell for dagens samfunn. Jeg kjente meg i hvert fall veldig igjen i Carol, trist nok, og fikk egentlig en liten tankevekker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar