fredag 20. november 2015

Trening våren 2016

2015 er snart slutt, og jeg skal ikke bli med på noen løp før neste år. Neste år håper jeg imidlertid å være med på enda flere løp enn i år, og allerede nå har kalenderen min begynt å fulle seg opp med løp jeg kunne tenke meg å bli med på.

Allerede i januar skal jeg løpe årets første løp, mitt andre halvmaraton. For rundt to uker siden meldte jeg meg nemlig på Spiritløpet 2016, et løp som går langs Sola-stranden. Med andre ord kan jeg ikke ligge på latsiden i julen! Dersom noen har lyst til å løpe med meg, kan dere melde dere på her.

Seks uker senere er det Egersund Halvmaraton og 9. april arrangeres Hålandsvannet Halvmaraton. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal bli med på løpet i Egersund, det blir kanskje litt mye med tre halvmaraton på under tre måneder. Hålandsvannet skal jeg i hvert fall bli med på, det har jeg nemlig hatt lyst til å løpe siden jeg så plakaten for årets løp rundt Stokkavannet i vår.


Det blir en skikkelig kjekk vår, for to uker etter blir det arrangert Landsbyløpet i Randaberg. Løpet har både halvmaraton og 10-km-distanser, og siden det bare er to uker etter Hålandsvannet er jeg ikke sikker på om jeg klarer -  eller har lyst til - å løpe halvmaraton. Kanskje løper jeg bare 10 km, og tar løpet som "oppvarming" til helgen etter. Da arrangeres nemlig Siddisløpet på lørdagen og Strandamila på søndagen. Begge løpa er rundt ti kilometer, så jeg regner med at jeg klarer å delta på begge.

Helgen etter, søndag 8. mai, arrangeres det Wings for Life i Stavanger, noe jeg har kjempelyst til å delta på. Den helgen er imidlertid en langhelg, og Sindre og pappa er på fotballtur i Spania. Jeg er derfor ikke helt sikker på om jeg kan delta, men det hadde vært veldig gøy å blitt med. Wings for Life er nemlig en internasjonal (løpet blir ikke bare arrangert i Norge, men startskuddet går faktisk av samtidig i 33 land!) non-profit organisasjon som funder forskning på ryggmargsskader. Dere kan lese ni andre grunner for å delta her.


I mai er det løp nesten hver helg, og både 22. og 28. mai blir det arrangert halvmaraton, først i Haugesund og så i Farsund. Jeg kommer tvilsomt til å bli med på begge to, det blir alt for mye, men begge løpene er lagt inn i kalenderen min.

Også i juni er det flere kjekke arrangementer. Allerede på bursdagen min - 2. juni - blir Jentebølgen, et stort mosjonsløp for jenter, arrangert i Stavanger. Løpet er bare på 5 kilometer, så jeg er ikke helt sikker på om jeg kommer til å delta. Bare to dager senere arrangeres det trappeløp i Lysefjorden, Flørlitrappene Opp, og det hadde vært kult å prøve ut. Jeg har imidlertid aldri løpt/gått opp Flørlitrappene før, så det er kanskje en idé å prøve det før jeg hiver meg på trappeløp.

Dersom jeg ikke blir med på Flørlitrappene, er det to andre litt annerledes løp i juni: The Beast og Trolljeger. The Beast er et 6 km hinderløp som blir avholdt i Skudeneshavn 1. juni. Løpet består av 6 våte og utfordrende kilometer fylt med masse hindringer designet for å teste utholdenhet, styrke, konsentrasjon, balanse og ikke minst mental styrke.

I The Beast starter en med 3 liv. Dersom en ikke klarer et hinder, mister en et liv (en kan prøve så mange ganger en vil, men dette gjelder dersom en velger å skippe eller løpe forbi et hinder). Hvis en bruker opp alle livene vil en fortsatt kunne fullføre og få en tid, men kun de som fullfører med liv til overs vil få en tid som er tellende i konkurransen. Trolljeger er samme type løp, OCR-race, og arrangeres i Sandnes helgen etterpå. Jeg var med på The Beast i år, og det var noe av det kjekkeste jeg har gjort noen gang. Jeg håper jeg får stille i år også! :)



Dersom det ikke blir The Beast på meg, er det et motbakkeløp i Sauda samme dag (typisk at det er så mange løp som krasjer!). Jeg elsker motbakkeløp, men har aldri prøvd å løpe et skikkelig motbakkeløp.

I tillegg til forskjellige typer løp, har jeg også lyst til å bli med på treningsarrangementer rundt om i landet. Mamma og pappa fortalte meg nettopp om noen arrangementer på Jørpeland og i Sirdal - som selvsagt allerede har vært -, men i 2016 har jeg lyst til å være med på forskjellige typer trening og treningsarrangementer. Jeg har blant annet lyst til å bli med på Kyst Convention (et samarbeid mellom Arena og et treningssenter i Haugesund), Convention på Tvers, ShapeUp Convention, Urban Fitcamp/Fitcamp i Sirdal og Stavanger, og selvsagt arrangementene mamma og pappa nevnte her i Rogalandområdet. Arrangementene koster selvfølgelig penger, men trening er tross alt det jeg interesserer meg for, så jeg synes det er en ganske smart ting å bruke penger på. :)

Jeg også veldig lyst til å dra på treningsreise. Sammen med Runner's World arrangerer SpringTime en løpeuke ved Algarvekysten i Portugali påskeferien 2016. Her er det trening basert på løpere, med langturer, fjelløkter, intervaller, yoga og styrketrening basert på løpere og mye mer. Reisen er ganske dyr, nesten tolv tusen, men jeg har spart opp penger til turen. Jeg håper jeg klarer å få med meg mamma eller pappa på turen, men hvis ikke er det jo ikke såååå lenge til jeg er 18 og kan reise selv...!


OCR-løpene blir mine siste løp for våren/sommeren 2016, og etter det tar jeg sommerferie med god samvittighet. Jeg tviler på at jeg kommer til å bli med på alle løpene, kanskje bare halvparten, men nå er jeg i hvert fall oppdatert på de forskjellige løpene jeg kan delta på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar