fredag 27. november 2015

Of Mice and Men

For omtrent en måned siden begynte hele klassen på et felles leseprosjekt i engelsk: The Curious Incident of the Dog in the Night-time av Mark Haddon. Vi er snart ferdige med boken, alle har lest den ferdig, og vi skal ha vurdering i den neste uke.

Vurderingen går ut på å diskutere og snakke om boken i grupper, litt som en book club, og i hver time skal en gruppe ha diskusjon. Mens gruppene blir vurdert, skal resten av klassen begynne på et nytt leseprosjekt; Of Mice and Men av John Steinbeck.


Of Mice and Men ble skrevet i 1937, og blir regnet som en amerikansk klassiker. Faktisk står den på min leseliste, og jeg vurderte faktisk å kjøpe den i Texas i sommer. Ganske gøy å slå to fluer i en smekk, altså å lese en bok jeg vil lese, samtidig som jeg gjør et skoleprosjekt. Jeg begynte såvidt på boken før trening i dag, og kan såvidt vente med å fortsette på den.

Boken er filmatisert, og i fjor sommer var den også satt opp som et teaterstykke på Broadway. - Og vet dere hvem som spilte i teaterstykket? James Franco, som jeg så da jeg var i New York i fjor sommer. Det er ganske kult!

Jeg var nærmere ham en dette, men selvsagt fikk jeg ikke fanget det på kamera


Grunnen til at vi leser så mye på skolen, er at det tidligere har kommet oppgaver angående noveller og fiktive karakterer på eksamen i VG1. For å forberede oss til dette, skal vi lese mest mulig bøker i løpet av året. I tillegg til å lese femten minutter i valgfri bok i starten av hver engelsktime, har vi derfor felles leseprosjekter, som igjen kobles til vurderinger. Jeg er veldig glad i å lese, og synes det er utrolig gøy med slike prosjekter. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar