tirsdag 17. november 2015

Hjemmelaget hudkrem

Akkurat nå holder vi på med livsstil og helse i naturfagen på skolen, og inkludert i kapittelet er kosmetikk og kosmetikkloven. I den sammenheng lagde vi i forrige uke hud/fuktighetskrem i en av timene, for å lære om de forskjellige stoffene som blir brukt i kosmetikk.

Kremen ble laget av en fettfase (kokosfett, parafinolje og stearinsyre) og en vannfase (vann, trietanolamin og glyserol), som ble blandet sammen ved rundt 60-70 grader. Vi kunne også blande inn parfyme eller konditorfarge, og min gruppe brukte grønn konditorfarge.




Til tross for at det var et veldig interessant forsøk, tviler jeg på at jeg kommer til å bruke hud/fuktighetskremen. Jeg prøvde den på hendene, og den var så "oljete" at når kremen var trukket inn i huden, hadde jeg enda fett igjen på fingrene. Jeg har ikke så veldig lyst til å gå rundt med et fettlag i fjeset, så jeg tror neppe den blir noe brukt. Men kjekt å lage var det, uansett. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar