lørdag 7. november 2015

3-Sjøersløpet 2015

I dag morges sto jeg opp ganske tidlig, og allerede fra morgenen av var jeg full av nerver. Jeg skulle nemlig løpe 3-Sjøersløpet, mitt første halvmaraton. Jeg gru-gledet meg hele morgenen, og jeg tror faktisk jeg var mer nervøs i dag morges enn jeg var før eksamen i høst, haha.



Startskuddet skulle gå rundt klokken tolv, og for å få tid til å legge fra meg bag, varme opp og gjøre meg klar psykisk, var jeg ved Forum Expo på Madla en time i forkant. Jeg møtte også Ingeborg, som jeg hadde avtalt å løpe med. Vi gikk rundt og kikket litt i lokalene før vi varmet opp, og fikk litt informasjon om fremtidige løp. Inne i en av hallene hadde nemlig flere organisasjoner som har noen sammenheng med trening, velvære og løp satt opp stands. Det var utrolig mye interessant, og for å si det mildt gleder jeg meg halvt ihjel til 2016!


Alle som var med på løpet, registrerte alle forventet sluttid, og ut i fra et ble vi plassert i fire puljer. Jeg registrerte først starttiden min til 2:45, og senere til 2:25, og var derfor i den siste puljen. Puljene begynte å løpe med fem minutters mellomrom, og min pulje begynte å løpe kvart over tolv.

Løypen vi løp gikk fra Forum Expo (like ved DnB Arena) og ned til Stokkavannet, rundt litt av Stokkavannet før vi svingte opp til Hålandsvannet, rundt det og tilbake til Stokkavannet, opp ved Stokka og til Mosvannet og så rundt halve det. Til sammen var det litt over 21 km, og nesten hele løypen var på grus. Forrige gang jeg var på langtur, løp jeg 20,33 km på 2:05. Siden det bare var trening forventet jeg å gjøre det nesten like bra i dag, selv om det er rundt 1 km mindre enn halvmaraton.

Jeg fikk en skikkelig fin start, og fra Forum Expo til Hålandsvannet brukte jeg 26:15 minutter, og løp i et tempo på 5:43 min/km. Jeg mistet Ingeborg ganske raskt, og hun endte litt lenger bak. Jeg fortsatte ganske bra rundt Hålandsvannet, med en gjennomsnittsfart på 6:11. Rundt Hålandsvannet var det noen ganske tunge bakker, og er begynte jeg å slite litt. Jeg tror jeg startet litt for hardt ut, for rundt Stokka- og Mosvannet måtte jeg stoppe og gå et par ganger fordi jeg var så sliten. Rett før vi forlot Stokkavannet og løp mot Mosvannet, fikk jeg druesukker-tabletter av en av fartsholderne, og sammen med sportsdrikk hjalp det veldig de siste kilometerne. Jeg klarte å løpe litt mer de siste kilometerne - om det var på grunn av druesukkeret/sportsdrikken placebo-effekten vet jeg ikke, men beina ble ganske mye lettere etter det. Likevel hadde jeg på slutten så vondt i akillesen at det ble mer halting enn løping (jeg har hatt problemer med akillesen før).





Jeg kom i mål på 2:11:44, noe jeg er utroooolig fornøyd med! Selv om det ikke var like bra som treningsturen min (det var kanskje fordi jeg løp i flatt terreng på trening, mens i dag var det mye flere bakker), var det mye bedre enn jeg hadde trodd jeg noen gang kom til å klare. Skikkelig fornøyd!



Ellers var også arrangementet helt sykt bra. Det var flere vann- og sportsdrikk-stasjoner (i tillegg til en Cola-stasjon), masse folk som heiet rundt løypa og lapskaus, medalje og vann etter løpet. Jeg likte også at en startet i forskjellige puljer, slik at det ikke er så mange som skal løpe forbi.

Selv om jeg har utrolig vondt i hele kroppen akkurat nå, var halvmaraton en utrolig kjekk opplevelse, og jeg kan ikke vente til neste gang! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar