fredag 9. oktober 2015

Underberg-update

Helt siden påskeferien 2014, har pappa og jeg samlet på Underberg-korker (Underberg er en type alkohol, som kommer i porsjon-sized flasker). Underberg har nemlig en ordning hvor en skal samle på flaskekorkene. Samler en X antall korker fra flaskene, kan man kjøpe Underberg-merchandise med dem. Samler en f. eks 96 korker, får en et Underberg-glass, 144 korker gir et gravert glass, og samler en 192 korker får man en Underberg-bar uten glassene. Far og jeg har satt oss som mål å samle 4 glass, samt en bar. Dette blir 576 korker.


Forresten, en liten throwback; Jeg har i alle år blitt lært opp med at Underberg er det man tar for å unngå å bli dårlig i magen når man er på ferie. Da naturfaglæreren min på ungdomsskolen spurte om nettopp dette i timen, rakk jeg opp hånden og svarte altså Underberg. Svaret han lette etter var egentlig kulltabletter, og han holdt på å kveles av latter over svaret mitt. De andre i klassen forsto forsåvidt ikke hva som var så morsomt...

I midlertid kan ikke jeg drikke Underberg ennå, men jeg har vært med å samle en god del likevel. Onkelen min er nemlig også en ivrig Underberg-samler, og har både traktor, bar med glass og mye mer merchandise. Til bursdagen fikk jeg faktisk fire inngraverte glass av ham, i tillegg til maaange korker.



Nå er det omtrent gått 1,5 år med samling av korker, og vi har snart nok til å sende inn og "bestille" første merchandise. Jeg mener vi har litt mer enn 500 korker, som er litt under det vi trenger for å få glass og bar. Vi har kuponger på gratis inngravering, så vi må ikke betale ekstra korker for det. Først av alt skal vi likevel sende inn nok korker til en bar, slik at mine glass slipper å ligge i esker på rommet mitt. Senere vil vi selvsagt ha flere glass, og gjerne en traktor eller to.

Mamma er ikke like begeistret for samlingen. Hun nekter plent å ha noe traktor eller Underberg-bar verken hjemme eller på hytten, i hvert fall ikke et sted hvor hun kan se det. Vi klarer forhåpentligvis å overtale henne, for nå som jeg allerede har glass, jeg ha baren som hører til! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar