fredag 30. oktober 2015

The Curious Incident of the Dog in the Nigh-time

Vanligvis har vi engelsk de to siste timene på fredagen, men i dag fikk vi "avspasering" for å begynne å lese en bok vi skal jobbe. Hele klassen skal lese boken The Curious Incident of the Dog in the Night-time av den britiske forfatteren Mark Haddon.

Vi dro på hytten rett etter skolen, så jeg fikk ikke begynt på boken da. Imidlertid satte jeg meg ned med den med en gang vi kom frem til hytten, og rundt to timer senere var boken ferdig lest. Vi trengte egentlig ikke lese lenger enn til side 56, men jeg klarte bare ikke legge den fra meg. Handlingen fanget meg helt, og jeg måtte bare lese ut.


Boken handler om Christopher, som er 15 år og bor i Swindon sammen med faren og kjælerotten hans. Moren døde for to år siden, og siden har det bare vært dem tre. Christopher er veldig god på å huske fakta, og kan ramse opp alle landene og hovedstadene i verden, samt alle primtallene opp til 7,507. - Han synes primtall minner om livet: de er så logiske, men likevel har ingen funnet ut reglene. Matte generelt er noe av det Christopher er best på, og selv om han går på en "spesiell" skole, planlegger han å fullføre A-Level Math med karakteren A samme år.

En kveld finner Christopher naboens hund - død. Hunden har blitt drept av en høygaffel, og ingen vet hvem som har gjort det. Christopher, som er veldig glad i bøkene om Sherlock Holmes, bestemmer seg for å løse mysteriet om mordet på naboens hund, og samtidig skrive en bok om det.



Noe av det som går igjen i fortellingen, er at Christopher er annerledes. Boken sier aldri hva som "feiler" ham, men i bokens blurb (teksten bak på boken) står det at han har Asperger-syndrom. En skjønner likevel, gjennom handlingen og tankene hans, at alt ikke er som det skal. Christopher selv beskriver seg selv som "a mathematician with some behavioural difficulties", og i tillegg til kommentarer fra andre ungdommer og diskusjoner mellom voksne, er det det eneste vi får vite. Til tross for at Christophers diagnose er ganske sentral i boken, har forfatteren selv skrevet på bloggen sin at boken ikke handler om Aspergers, men heller om det å være annerledes og en outsider, og det å se verden på andre måter.

Jeg elsket boken, den var både morsom og trist, koselig og grusom, og jeg må innrømme at jeg felte et par (les: mange) tårer. Boken minnet på mange måter om Lottomillionæren, som jeg leste da vi var på sommerferie på Aruba. Det var en veldig fin historie, og jeg gleder meg masse til å jobbe med boken på skolen!

The Curious Incident blir faktisk vist på teatre i London West End, og jeg håper at vi en gang - hvis vi for eksempel ikke får billetter til Arsenal - kan se den der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar