torsdag 1. oktober 2015

Safety first

Vi er allerede i oktober, og det blir ikke bare kaldere, men også mye mørkere. Nå for tiden går solen ned i syv-tiden, med andre ord før flere ungdom, inkludert meg, er ferdig på trening. De fleste jeg kjenner er veldig flinke på å sykle til og fra trening, men noe de ikke er like flinke på, er å være sikre i trafikken. Selv om du har full oversikt over biler i trafikken, er det nemlig ikke sikkert andre ser deg. Jeg oppfordrer derfor alle jeg kjenner til å bruke refleks!



I mørke høst- og vinterkvelder er det nesten umulig for bilister å se syklister og fotgjengere, hvis en ikke bruker refleks. Uten refleks er en først synlig på 25 - 30 meters hold, mens en med refleks synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Omregnet til sekunder har bilføreren 10 istedenfor 2 sekunder til rådighet, det kan være forskjellen på liv og død. Ved å bruke refleks reduserer en faktisk risikoen med å bli påkjørt med 85%!

I fjor høst gikk jeg til innkjøp av en skikkelig refleksvest fra Craft, og det tror jeg er et av de beste kjøpene jeg har gjort. I fjor brukte jeg den hele tiden, enten jeg skulle på kveldstrening, morgentrening eller til venner. Begynte det å bli mørkt, tok jeg vesten på. Nå er det på tide å finne frem vesten igjen, og jeg begynte med refleks i dag.



I stedet for de refleksvestene er må ta over hodet, har denne glidelås, og dermed veldig praktisk. Refleksvesten er litt stor, så den passer fint oppå store jakker, men kan også brukes oppå tynne jakker.



15. oktober er det refleksdagen 2015, og jeg håper flest mulig blir med og marker dagen ved å bruke refleks (selvsagt ikke bare da!). Bli sett - bruk refleks!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar