fredag 2. oktober 2015

Lille Marius

I alle år har jeg ønsket å ha skoleavis, men det var det ikke mulighet for verken på barne- eller ungdomsskolen (på Hinna synes jeg egentlig vi burde ha hatt det, vi hadde jo media og informasjon som valgfag, og elevstyrt skoleavis hadde vel egentlig vært mulig). På Kongsgård derimot, blir skoleavisen Lille Marius utgitt fire ganger i løpet av skoleåret.



Lille Marius er oppkalt etter en av hovedpersonene i Stavanger-forfatteren Alexander Kiellands roman "Gift". Lille Marius gikk på Kongsgård, selv om han var av lavere sosial rang enn de andre elevene. Han var ikke særlig intelligent, men utmerket seg i latin. I boken døde han faktisk mens han ramset opp latinske fraser og grammatikk.

I dag kom årets første utgave av skoleavisen ut, og jeg måtte selvsagt ha ett eksemplar. Lille Marius er ikke så veldig tykk avis, men inneholder blant annet Katedralmoten, som akkurat nå er denim on denim, 5 på grusen (dersom du kunne slått til hvem som helst, død eller levende, hvem ville du slått), Katedraldebatten med innlegg av AUF, KRFU, UV og UH, en miljøspalte, katedralmat, anmeldelser, intervju og hele skolens favoritt; sladderspalten Styggen.


Styggen er fem sider fylt med sladder/hate fra skolen, som hvem som helst kan sende inn via et Google.docs-dokument på Facebook. Klassen min ble forresten nevnt i denne utgaven av Styggen, fordi vi har stått i sirkel og snakket rett utenfor inngangen vår, i tillegg til å sitte i trappene...



Skoleavisen var utrolig interessant og original, og et veldig kult konsept, og jeg angrer meg halvt ihjel for at jeg ikke meldte meg inn i gruppen. Jeg var nemlig ikke helt sikker på om en kunne melde seg inn i Lille Marius, så jeg er ikke med på å lage avisen selv. Heldigvis har jeg (forhåpentligvis) to år igjen på Kongsgård, og kan jo melde meg inn i et senere år. Imidlertid kan jeg kose meg som leser i år! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar