lørdag 3. oktober 2015

Hummerfiske 2015

1. oktober startet hummerfiske, og presis klokken åtte torsdag morgen, ble våre teiner kastet på sjøen her i Korshamn. Pappa var nemlig i Kristiansand med jobben, og sov over på hytten for å få ut teinene. Rett etter skolen i går, tok hele familien turen ned hit, og guttene måtte ut i båten med en gang, for å sjekke et par teiner. De fikk bare tatt et par teiner, uten hell (med hummeren altså, de fikk fire krabber). I dag morges var det på'n igjen, og siden det var så fint vær ute, bestemte jeg meg for å bli med.

Guttene klarer alltid å dra meg ut for å trekke teiner én gang i løpet av Hummerfiske, og selv om jeg ikke er så veldig glad i sjø, båt og bølger, er det ganske gøy. Guttene hadde allerede trukket noen teiner når jeg hang meg på, og i tillegg til masse krabber, hadde de fått to hummer, hvor en av de måtte på sjøen igjen med rogn.



I den første teinen var det ingen hummer, men etter det var vi stort sett heldige. Vi dro opp tre hummer, men siden en hadde rogn og en annen var for liten, kunne vi bare beholde én av de.





Jeg dro inn etter omtrent halvannen time, mens guttene fremdeles styrer på ute på sjøen. De har fått tre hummer til, så  nå har vi fem hummer i samlekassen, og masse, masse krabber.


Siden jeg var med og dro opp en hummer (okey, jeg dro ikke opp teinen, men jeg var med), forventer jeg virkelig hummer til middag i løpet av høsten. Fortrinnsvis tilberedt slik som Henning gjorde på nyttårsaften 2014, stekt med hvitløkssmør oppi og servert med foccacia-brød!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar