lørdag 24. oktober 2015

Fantasy-kveld på Sølvberget

Etter at jeg begynte på skole i sentrum, har jeg brukt mye mer tid på Stavanger Kulturhus Sølvberget. Før pleide jeg å gå innom for å låne bøker eller filmer, mens nå blir kulturhuset brukt til mye, mye mer. Jeg har vært på utstilling med avistegninger, debatter, og ikke minst, jeg har jobbet mye med lekser der.

Sølvberget ligger bokstavelig talt like borti veien fra skolen, og det er ganske greit å ha muligheten til å sitte der og jobbe med skolearbeid. Når jeg drar hjem fra skolen, er det ofte mye som frister mer enn å gjøre lekser - mobil, pc, naps og bøker, for eksempel, mens når jeg gjør lekser andre steder, klarer jeg ofte å konsentrere meg mye mer. Sølvberget har både Internett, ro og masse bøker tilgjengelig, og jeg synes derfor det er det perfekte sted for skolearbeid.

I tillegg til å være et supert sted til å jobbe med skole, har de også veldig mange gode arrangementer. Under valgkampen ble det arrangert flere debatter, "speed-dating" og frokost med de forskjellige partiene, men også nå er det en god del spennende ting som skjer på kulturhuset. I morgen har de brettspillsamling, og ellers har de tegneseriemøter, bokprat, cinematek, leksehjelp, språkkafé og mye, mye mer. Flere av arrangementene er gratis, om ikke til en veldig god pris, men dessverre for meg, er det mye som skjer på dagtid.

Et av de arrangementene jeg kan - og skal - bli med på, er fantasy-kvelden de arrangerer mandag 9. november, i samarbeid med Gyldendal Forlag. Klokken syv om kvelden kommer de tre norske fantasy-forfatterne Siri Pettersen, som har skrevet serien om Ravneringene, Tonje Tornes, forfatteren bak Kire-trilogien, og Ørjan Karlsson, som nå i høst debuterer med Lanse-trilogien, til kulturhuset. De skal snakke om bøkene sine, i tillegg til at det blir boksalg og signeringer.




Jeg har faktisk fått tilsendt to bøker av forfatterne av Gyldendal; andre bok i Siri Pettersens trilogi, Råta, og andre bok i serien til Tonje Tornes, Forbannet. Jeg har allerede lest Råta (dere kan lese hva jeg syntes som den her), mens Forbannet er på andreplass på leselisten min. Forhåpentligvis har jeg begynt på den, og kanskje lest den ferdig, når jeg skal på fantasy-kvelden. 

Jeg har faktisk aldri vært på boksignering før. Jeg skulle på Cecilia Samartin, en av mine favorittforfattere, sin boksignering på Madla Amfi i fjor høst, siden vi hadde streik da, men tror dere ikke jeg var så uheldig at vi begynte på skolen samme dag som signeringen fant sted (og den ble selvsagt arrangert på dagtid)?! Jeg har imidlertid møtt krimforfatter Tom Kristensen på boksignering Madla Amfi, men da hadde jeg ikke tid til å kjøpe eller få signert bok, så det teller ikke.


Forhåpentligvis er det ingenting som kommer i veien for fantasy-kvelden, for jeg har virkelig lyst til å møte forfatterne (og få bøkene mine signerte...). Jeg er veldig glad i fantasy, så jeg gleder meg ikke minst til å høre forfatterne snakke om bøkene sine! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar