torsdag 22. oktober 2015

Er Parajumpers verdt det?

En av en tingene jeg har ønsket meg lengst, er en Parajumpers Long Bear-jakke. Faktisk har jakken stått på ønskelisten min helt siden 2012. Selv om jakken er ufattelig fin, er den svindyr. Den koster 9000 kroner, og det er utrolig mye penger.

Høsten 2012 var jeg på nippet til å kjøpe jakken, brukt fra Finn.no, men jeg fant i stedet en annen, litt mer unik, Parajumpers-modell. Jeg kjøpte en anorakk fra merket, en gammel modell som ikke lenger er i salg, som jeg er skikkelig fornøyd med. Jakken er veldig spesiell, jeg kjenner ingen som har den samme, i tillegg til at den har samme pels som de "normale" modellene. Jakken er ganske annerledes, jeg må nemlig ta den over hodet, noe som gjør den litt stress å ha på meg. Den er helt sykt fin og jeg er kjempefornøyd med den, likevel har jeg tenkt på å kjøpe Long Bear-jakken, som er litt mer "vær-vennlig" for det ustabile og ofte regnfylte Stavanger-været.



Mamma fikk Long Bear-jakken "min" på salg i vår, da Cinnamon Stavanger la ned. De solgte jakkene for halv pris, rett over 4000, og jeg ble grønn av misunnelse da det ikke var flere igjen i min størrelse. Etter det har jeg vært veldig bestemt på at jeg skal kjøpe meg en selv - til fullpris. Jeg har jo jobb, og jeg har tenkt at dersom jeg var veldig flink til å spare, ville det ikke ta så veldig lang tid før jeg ville hatt råd til jakken.

Nå har jeg faktisk hatt nok penger til å kjøpe jakken en god stund, men jeg har nølt litt med å kjøpe den. Foreldrene mine har vært sterkt imot at jeg kjøpte den, og har prøvd å snakke meg til fornuft, og fortalt om alt annet jeg kan gjøre med de pengene. Etterhvert har jeg også begynt å tenke i de baner. 9000 for en jakke er jo egentlig galskap, for jeg kan få så mye annet for de pengene - mye som i lengden vil være mye mer verdt enn en jakke.

Blant annet har jeg kjempe, kjempe, kjempelyst til å dra på treningsreise til utlandet. Jeg har fulgt med på folk som ha vært på treningsreiser, lest om reisene og sett litt på prisene, og det er noe jeg virkelig kunne tenke meg. Trening er tross alt hobbyen min, det er det jeg gjør på fritiden og det er det jeg er interessert i. Treningsreiser, conventions og løp i utlandet koster mye penger, og dersom jeg har lyst til å være med på slik, må jeg spare penger. Løp koster ofte mye penger, jo kulere løpet er, jo dyrere er det, eventuelle flybilletter koster enda mer og treningsreiser i utlandet, på hotell, er dyrere enn det igjen. Etter å ha tenkt meg om stund har jeg kommet frem til at de 9 000 jeg har spart opp heller skal spares videre, og investeres i trening.

Bilde fra LaPoint sin treningsreise


Jeg har lyst til å delta på treningsøkter, arrangementer og foredrag utenfor Rogaland, og til det trenger jeg penger. Dessuten tror jeg at 9000 kr investert i trening, erfaring og i noe jeg synes er helt utrolig gøy, er bedre enn 9000 kr brukt på en jakke som bare skal holde meg varm...! Parajumperen jeg allerede har fungerer jo fint til å holde meg varm, jeg trenger egentlig ikke sååå mange jakker, og dersom det skulle bli nødvendig, kan jeg jo tyvlåne mamma sin...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar