lørdag 31. oktober 2015

A year of living without

Her om dagen fant jeg et blogginnlegg på bloggen Zen Habits, om unødvendige eller tidsstjelende vaner i hverdagen. Bloggeren hadde droppet en unødvendig vane i måneden i et år, for å se om dette var noe som var verdt å droppe helt.

Jeg ble utrolig inspirert av dette, jeg bruker ufattelig mye tid, penger og energi på helt unødvendige ting. Jeg bestemte meg for å prøve ut dette selv, fra og med november. Kort sagt skal jeg holde meg borte fra ny ting hver måned. Her er min liste:

November: Godteri og brus Jeg synes selv jeg er ganske god på å unngå sukkersug og godteri i hverdagen, men etter at jeg begynte på skole i sentrum har det blitt mer og mer usunt. Det er så lett å kjøpe en frappucchino eller cookie på Starbucks, det er tross alt bare 50 meter fra skolen, og når jeg først står og venter på bussen er det veldig fristende å kjøpe en muffins eller brus på 7-Eleven. - I hvert fall når alle bakervarer er på salg til 10 kr. Dette vil jeg ha en slutt på, og skal i løpet av november holde meg borte fra godteri, brus, kake og lignende (ingen regel uten unntak, og er det noe spesielt som skjer, for eksempel bursdag, skal jeg selvsagt ikke holde meg).


Desember: Internett om morgenen Jeg står opp ganske tidlig om morgenen, men likevel ender jeg alltid med å få dårlig tid. Dette er fordi jeg er veldig glad i å sjekke Instagram, Facebook, Snapchat og andre sosiale medier før skolen. Jeg kan gjerne sitte i et kvarter på mobilen, for å så måtte løpe rundt resten av morgenen. Egentlig er det helt unødvendig, og dette skal jeg holde meg borte fra i hele desember.

Januar: Kjøpe nye ting En annen dårlig vane jeg har, er å kjøpe nye ting. Jeg tjener mine egne penger, og det er ikke få ganger lysten til å kjøpe noe nytt kommer i det øyeblikket lønnsslippen blir åpnet. Jeg pleier ikke kjøpe noe hver måned, men de gangene jeg gjør det, kjøper jeg ofte noe "stort". Jeg bruker nok en god del penger i førjulstiden, men i januar, da skal bankkortet bli lagt hjemme! :)


Februar: Sove lenge om morgenen Mens jeg i ukedagene står opp ganske tidlig, kan jeg i helgene sove til laaaangt på dag. Jeg får like dårlig samvittighet hver gang jeg gjør dette, jeg kaster jo bort hele dagen... Dette vil jeg ha slutt på!

Mars: "Jeg orker ikke" Noe av det jeg sier alt for mye, er "jeg orker ikke". Enten dert er til å ta ut av oppvaskmaskinen, bli med i butikken eller møte venner, dette er en unnskyldning jeg bruker altfor mye. Huff, jeg prøver å kutte det ut hele tiden, men i mars skal jeg ha spesielt fokus på dette.

April: Starbucks Som sagt ligger Kongsgård rundt 50 meter fra Starbucks, og det er en så kort distanse at jeg rekker frem og tilbake selv i våre korteste friminutt. Når Starbucks ligger så nærme, er det veldig lett å stikke bort og kjøpe noe der når sukkersuget treffer. Jeg har nok brukt mye mer penger der enn noe annet sted siden jeg begynte på skolen, jeg har faktisk gått der omtrent én gang i uken. Det blir i lengden mye penger, penger som kan bli brukt på så mye annet.

Mai: Instagram Jeg bruker mye tid på sosiale medier, og dette vil jeg prøve å redusere. Jeg vil prøve å leve en måned uten et av de mest brukte sosiale mediene fra min side: Instagram. Sånn egentlig burde jeg nok holde meg borte fra Facebook, ettersom det er et av de mediene jeg bruker mest. Likevel opplever jeg at jeg ville gått glipp av så utrolig mye dersom jeg slettet Facebook-appen, selv i kun for en måned. Der blir det nemlig publisert info om forskjellige arrangementer og andre viktige ting, mye som ikke blir postet andre steder. Dermed føler jeg at jeg mister mer enn jeg tjener. I stedet vil jeg i mai slette Instagram-appen, for der er det også mye tid (og 4G!) som går bort.

Juni: Ta bussen til skolen Selv om jeg bare bor 6 kilometer fra skolen, tar jeg bussen hver dag. Akkurat nå er det jo ganske kaldt og ikke særlig fint vær, men på våren, sommeren og tidlig på høsten er det fullt mulig å komme seg til skolen på andre måter, for eksempel med sykkel. Jeg har syklet til sentrum før, det er rett frem hele veien og tar ikke så veldig langt tid. Vanligvis drar jeg hjemmefra halv åtte (selv om bussen bare tar 12 minutter), og jeg tror ikke jeg trenger å dra tidligere selv om jeg sykler. Altså er det fullt mulig, vanligvis orker jeg bare ikke...


Juli: Netflix/streaming I sommer brukte jeg mye tid på å streame eller se på Netflix. Ja, til og med da vi var i Texas så jeg et par episoder av Castle. Det er alt! for! drøyt!, og i hele juli vil jeg holde meg borte fra dette. Sommerferien varer ikke så lenge, og jeg vil tilbringe den på andre måter enn foran en PC-skjerm.

August: Utsette ting Jeg, som sikkert mange andre, er veldig god på å utsette ting. Enten det er lekser eller å ta ut av vaskemaskinen, så gjør jeg det ikke før jeg absolutt må. Jeg begynner på skolen igjen i august, og jeg vil få en god start på skoleåret og slutte med utsetting. Det er så deilig å ikke måtte stresse med lekser, så fra og med august vil jeg fokusere spesielt på å gjøre ting uten å utsette det.

September: Legge meg sent Samtidig som jeg våkner veldig sent, er det sjeldent jeg legger meg før elleve i helgene. Når jeg legger meg såpass sent, skjer det ikke at jeg klarer å komme meg opp tidlig morgenen etter...

Oktober: Fast food Sammen med Starbucks, bruker jeg mye penger på fastfood. Jeg prøver å gjøre det minst mulig, men likevel kjøper jeg mat på både McDonalds og Statoil. Dette er ikke bare dårlig for lommeboken, det er også dårlig for kroppen. Fastfood er jo ikke bra i det hele tatt, og jeg burde vel egentlig kuttet det ut for lengst.


Fra og med i morgen kutter jeg med andre ord ut godteri og brus i i hvert fall 30 dager. Det blir veldig spennende å se om jeg greier det eller ikke, og selvsagt å se om dette er noe jeg kan holde meg borte fra lengre. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar