onsdag 9. september 2015

Øya av Torborg Igland og Amund Hestsveen

Tidligere i år fikk jeg tilsendt boken Øya av Torborg Igland og Amund Hestsveen, av Gyldendal Forlag. Boken er ganske tykk, så med andre ord ble den nedprioritert som lesestoff til flyturene mine i sommer. Når jeg kom hjem fortsatte jeg på boken, og i går ettermiddag ble jeg ferdig med den. Øya er oppfølgeren til Flukten, og er den andre boken i Beta-trilogien.

Øya handler om en gjeng 15-åringer (inkludert to av hovedpersonene, Kodak og Jor) som har unnsluppet diktaturet i Skandia. Skandia er et Skandinavia 60 år frem i tid, hvor Internett er erstattet av et overvåkningsnett, ytringsfrihet er ikke-eksisterende og kunst, musikk og litteratur er forbudt. Ungdommene har flyktet til en ubebodd øy, hvor rester av den gamle befolkningen enda finnes.

I Skandia ligger Livni på skadet på sykestuen. Hun er en av de få 15-åringene igjen i "byen", og får en ganske viktig stilling. Samtidig som dette må hun passe på at ingen får vite hva som egentlig skjedde når resten av klassen hennes flyktet, og hvem hun hjelper.



Jeg likte boken veldig godt, selv om den var litt treig i starten, var det en utrolig bra fortsettelse på første bok i serien. Jeg kan nesten ikke vente til siste bok i trilogien kommer ut, slik at jeg kan lese hvordan det går med Livni, Jor og Kodak. :)

Bokanmeldelser er skrevet for Gyldendal Forlag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar