lørdag 26. september 2015

Viking - Sarpsborg 08

På torsdag spilte Viking semifinale i cupen mot Sarpsborg 08. Det er faktisk første gang siden 2001 Viking har vært i semifinalen i cupen, og omtrent halve Stavanger var klare for finale på Ullevaal. Sarpsborg 08 ligger tross alt på nedre halvdel av tabellen, mens Viking faktisk kan komme på pallen.

Jeg var på jobb før kampen, og dermed kom jeg ikke til Stadion før rett før kampen startet. Jeg fikk omtrent sjokk da jeg nærmet meg Stadion-område. Vanligvis er det ikke noe problem å komme seg ned til Stadion, men når jeg kom ned på torsdag, var det kjempemasse folk og jeg måtte gå av sykkelen for å ikke kræsje i folk. Inne på Stadion var det nesten helt fullt, og bare et par seter innimellom sto ledige (i hvert fall på Hordenes side, på andre siden av Stadion var det flere ledige seter). Skikkelig gøy!

Kampen startet ganske greit, og allerede etter tre minutter ble det ropt etter straffe til Viking, da Thorsteinsson gikk i bakken inne i Sarpsborg 08 sin 16-meter. Etter det fikk imidlertid bortelaget et par halv-sjanser, før Viking tok over spillet. De hadde ganske god kontroll resten av omgangen, men klarte ikke å få ballen i mål. Det ikke så veldig mange store sjanser, og det sto 0-0 til pause.

Bilde: Viking FK (Kilde)

Andre omgang fikk en fin start, med mål av Abdullahi. Dessverre var han offside, så målet ble annullert. Viking styrte, som i første omgang, kampen, men slet med å få til noen store sjanser. Da omgangen nærmet seg slutt hadde de et par skudd som var veldig nærme, men ingen av forsøkene traff mål. Heldigvis gjorde ikke Sarpsborg det noe bedre, og det var fremdeles uavgjort da dommeren blåste av.

Det ble med andre ord ekstraomganger, og i første omgang klarte Sarpsborg å heade en ball inn i mål. Den andre omgangen gikk bedre, spillemessig, med flere sjanser. Noen mål ble det likevel ikke for Viking, og Sarpsborg gikk videre til cupfinalen. Trist, men det hjelper ikke å spille bra og ha kontroll når en ikke klarer å score.

Bilde: Viking FK (Kilde)

Til tross for at det ble tap på torsdag, var det masse folk på Stadion og god stemning. Faktisk var semifinalen den mest sette semifinalen i Norge på 2000-tallet. Bare tre ganger de siste årene har semifinalen blitt sett av mer enn 12 000 tilskuere, og på kampen mellom Viking og Sarpsborg 08 var det nesten 13 000. Åh, jeg håper virkelig at flere av disse kommer igjen på sesongens siste kamper! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar