mandag 21. september 2015

The Adventures of Tom Sawyer

For å bli vant til å lese på andre språk enn norsk, leser vi et kvarter på begynnelsen av hver engelsk-time. Den første boken jeg leste, var The Adventures of Tom Sawyer (1876) av Mark Twain. Den er ansett som en av de mest likte amerikanske romanene, selv om oppfølgeren, The Adventures of Huckleberry Finn, visstnok tar opp viktigere tema.

Boken handler om den unge gutten Tom Sawyer, som bor sammen med tanten Polly, halvbroren Sid og kusinen Mary. Tom er litt av en trøbbelmaker, han foretrekker å skulke skolen og han sniker seg ofte ut om kveldene for å dra på eventyr med vennene. Tom er, selv om han ikke er så veldig mye på skolen, en ganske smart gutt, og pøbelstrekene hans er alltid gjennomtenkte. Likevel blir han nesten alltid tatt, ettersom halvbroren alltid sladrer til tanten.

I boken følger vi Tom på eventyrene hans, alt fra å lure vennene hans til å male tante Pollys gjerde og være vitne til et mord, til å rømme og delta i sin egen begravelse.



The Adventures of Tom Sawyer tar opp viktige tema som moralsk og sosial modning. På starten av boken virker Tom ganske ung, han tuller hele tiden og er ikke så veldig seriøs, mens han senere i boken må lære seg å sette andre foran seg selv, for å få ham og vennene ut av trøbbel.

Jeg likte boken veldig, veldig godt. Den ga en skikkelig god-følelse, og jeg lo godt av flere av Toms påfunn. Likevel var den litt vanskelig å lese, ikke bare er boken skrevet på 1800-tallet, den er også skrevet på skikkelig sørstats-aksent med gammelt språk. Replikkene er også skrevet slik som karakteren ville sagt dem, så når Tom og vennene, som alle ble sett på som fattige og uskolerte, snakket, var det masse grammatikk-feil og feilstavelser. Selv om den var litt vanskelig å lese, er det en god utfordring, og jeg gleder meg masse til å begynne på oppfølgeren!


I dag begynte jeg på min andre bok, The Scarlet Letter (1850) av Nathaniel Hawthorne. Jeg har bare begynt på introduksjonen, som er skrevet av Nancy Stade, men jeg gleder meg veldig på å begynne på den. Boken står på listen over bøker amerikanske high school-elever leser på skolen, og er en ganske kjent, amerikansk klassiker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar