tirsdag 15. september 2015

Mitt første valg

I går stemte jeg for første gang! Etter jobb dro mamma, pappa og jeg ned til Hinna Skole for å stemme. Jeg kunne stemme på både kommune- og kirkevalg, og hadde allerede satt meg inn i hvem jeg skulle stemme på.

Vi stemte først på kirkevalget, noe som tok relativt kort tid. Det var ikke mange der, så noe kø var det ikke snakk om. I år kan en jo faktisk være med å avgjøre om par av samme kjønn skal få kunne gifte seg i kirken. Dette er egentlig ganske utrolig, og jeg ser hvor heldige vi i Norge er. En trenger ikke se lengre enn til Italia, hvor holdningene angående forhold mellom mennesker av samme kjønn er helt annerledes. I Torquay snakket jeg med flere derfra, og de var veldig overrasket over at det faktisk er aktuelt med en åpen kirke for alle.

Etterpå var det det "skikkelige" valget, kommunevalget. Jeg er jo med i Unge Høyre, så jeg stemte selvsagt på dem, i tillegg til å kumulere et par ungdomskandidater. Blant annet stiller Heidis bror, Andreas Thorsdalen Tveit, til valg i Stavanger, så jeg krysser fingrene for at han kommer inn i kommunestyret!


Det føltes ganske kult å stemme, å stå alene inne i valgbåsen og legge min stemme i urnen. Jeg er jo "bare" 16, men likevel får jeg lov til å være med å bestemme hvem som skal styre i Stavanger!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar