søndag 27. september 2015

Min treningsplan: Uke 40

Jeg er snart halvveis på veien (altså i oppkjøringen) mot 3-sjøersløpet, og i morgen begynner jeg på uke tre på treningsprogrammet mitt. Jeg fikk et program av Mari, en av løpetrenerne på Arena, som jeg har trikset litt med, slik at programmet passer meg litt bedre. Under er mitt treningsprogram for uken, hvor jeg har satt opp en økt hver dag. Programmet er bare veiledende, og jeg må ofte droppe 1-2 økter i uken til fordel for øving på prøver eller andre ting.

Mandag: Løpegruppe Arena Treningssenter tilbyr løpegrupper, gruppetimer på tredemølle med løpecoach. Timene er helt supre, det er plass til ti stykker, noe som gjør at en er sikret god hjelp og oppfølging. På timene løper vi hovedsakelig intervaller, og vi trener mot et løp, akkurat nå 3-sjøersløpet. Ettersom det er forskjellige økter hver gang, varer timene mellom en halvtime til en time. Arena har løpegruppe tre ganger i uken, og jeg går vanligvis på to av dem. Mandag er det Morten, som også er Grit-instruktør, som har løpegruppen. Jeg er ikke helt sikker på hva vi skal løpe i morgen, men hardt blir det nok uansett! På mandagstimene løper jeg vanligvis på rundt 11-12 km/timen med en stigning på 2%, men det varierer litt på intervallene.


Tirsdag: Grit strength og Grit plyo Helt siden jeg begynte på Arena, har jeg sverget til Grit. Grit er høyintensitets intervalltrening, og blir delt inn i tre timer: Grit cardio, som er uten vekter og fokuserer på kondisjon, fartsøkning og brenning av kalorier, Grit plyo med fokus på spenst, og Grit strenght, som fokuserer på muskelbygging. Det er mye kondisjon i programmene, så selv om jeg ikke nødvendigvis løper, øker jeg både fart og kondis. På tirsdag skal jeg på strenght og plyo med Ingebjørg, i tillegg til en ny 2-minutters burpee-challenge før timen.

Onsdag: Grit Cardio, styrke og løpegruppe Onsdagen er akkurat nå den tyngste dagen i uken, med tre gode økter på rad. Jeg begynner med en halvtime Grit Cardio med Jorge, inkludert en burpee-challenge. Etterpå fortsetter jeg med styrke, etter et program vi fikk på løpegruppen. Jeg avslutter dagen med en økt på tredemøllen, da løpegruppe med Mari. Vi skal løpe seks intervaller på fire minutter, med en tominutters pause mellom hver intervall. Denne uken hadde vi 4x5, så økten blir litt hardere denne uken. På onsdagen er jeg ganske sliten i beina etter Griten, så da løper jeg vanligvis ikke på mer enn 11,5 km/t, også her med en stigning på 2%.

Torsdag: Løping i Sørmarka Torsdagstimen med Grit cardio er ikke lenger på Arenas program (vi prøver å få den tilbake), og derfor tar jeg i stedet en løpetur i Sørmarka. Der er det masse bakker, og det er veldig variert terreng. Jeg prøver alltid å legge inn et par bakkeintervaller, og løper opp Sørmarksbakken i hvertfall én gang i løpet av økten. Jeg løper vanligvis i rundt tre kvarter, men følger ikke en fast rute.


Fredag: Rest day På fredag troooor jeg vi reiser på hytten (hvis ikke hadde jeg vært på dobbel Grit), så jeg tviler på at det blir noen trening da. Eventuelt tar jeg en liten løpetur om morgenen før skolen, men det har jeg ikke bestemt meg for enda. Om kvelden tar jeg litt styrke, men fredag blir ukens rest day!

Lørdag: Løping i bakker, med dekk Når jeg er på hytten, driver jeg ofte med dekktrening. Jeg løper vanligvis en løype på 3 kilometer, som kun er i opp- og nedoverbakker. Løypen pleier å være ganske grei, men når jeg har et dekk etter meg, blir det myyyye tyngre! Jeg planlegger også å ta burpees på step (dersom jeg finner noe jeg kan hoppe opp på). Burpees er en av de beste øvelsene for hele kroppen, og er bare sååå tung. Det er en av mine favorittøvelser, noe som passer fint, ettersom vi tar en god del på Griten.

Søndag: Langkjøring På søndag tror jeg vi reiser hjem til Stavanger igjen, men jeg skal prøve å få tid til en løpeøkt først. Planen min sier at jeg skal løpe 14 km, så dersom jeg tar en tur, kan det være jeg løper mot Lyngdal, og så plukker resten av familien meg opp på veien tilbake til Stavanger.

Forhåpentligvis klarer jeg å få med meg noen venninner på treningene, det er så mye gøyere når en trener sammen med noen og kan pushe hverandre! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar