søndag 20. september 2015

Metrocon 2015

I helgen ble det arrangert Metrocon i Stavanger Forum. Jeg har tenkt på å blitt med helt siden fjorårets event, men plutselig var det bare et par dager til, og vi hadde planer på lørdagen. Jeg fikk med andre ord bare være med på den siste dagen av conventionet.

Metrocon dag 2 begynte klokken 11, og siden jeg ikke var hjemme før i ett-tiden, måtte jeg omtrent hoppe i kostymet og komme meg avgårde. Jeg cosplayet den ellevte Doktoren fra Doctor Who, som ble spilt av Matt Smith. Både bowtie og fez var tilstede, i tillegg til skjorte og bukseseler.



Ingen av venninnene mine hadde mulighet til å bli med på conventionet, men jeg oppdaget heldigvis at Magnus, en jeg kjente da jeg var mindre, skulle, og vi avtalte å dra sammen. Han cosplayet en fra Homestuck (webcomic-anime), og var allerede ved Stavanger Forum da jeg kom.


De fleste på conventionet cosplayet, og det var skikkelig mange gode kostymer. Både Jack Sparrow og Davy Jones var tilstede, i tillegg til karakterer fra Harry Potter, American Horror Story, Gravity Falls, Adventure Time og mye, mye mer. Det var faktisk to som cosplayet Violetta og Beatrice fra Kaizers-universet. Utrolig kult og kreativt å komme på en kostyme som det ikke er noe visuelt svar på! Anime var også ganske representert, men siden jeg ikke er inne i det, så er jeg ikke sikker på hvilke karakterer folk var. Jeg var forresten ikke den eneste Doktoren, jeg så minst to andre 11'er, i tillegg til en Dalek. Kult, ikke sant?


Magnus og jeg startet med å kikke litt rundt på standsene og gamer-stasjonene. Etter en stund samlet alle seg i hovedsalen, og to konferansierer, som begge var imitatorer (tror jeg). De snakket litt om conventions og cosplayet, før to stykker gamet Layers of Fear på storskjerm. Jeg har aldri vært noen stor gamer, men spillet, som forøvrig er et skrekkspill, så helt sykt gøy ut. Det var faktisk ganske skummelt, og jeg har ganske lyst på det selv, faktisk.

Det ble også holdt en chili-konkurranse. Star Wars-folkene hadde hatt en innsamling til Make a Wish-foundation. Dersom de klarte å få inn 3 000 kr, skulle fire stykker spise en av verdens sterkeste chilier, uten å drikke. De klarte å få inn mye mer enn målet, og et par minutter senere satt fire menn og brakk seg på scenen. Publikum fikk også lov til å prøve chilien, og det var skikkelig god underholdning. Folk lå rundt på scenen, mens andre løp rundt i rommet, haha.


Litt senere var det premiering av kostymer, både kjøpte og hjemmelagde. Flere av kostymene var skikkelig bra lagde, og jeg hadde aldri sett at de var hjemmelagde. Til slutt var det et par giveaways av posters og glowsticks, og så ble arrangementet avsluttet.

Metrocon var helt sykt gøy, og jeg nesten ikke vente til neste år! Jeg har allerede begynt å tenke på jeg skal cosplaye da, kanskje en av karakterene fra Star Trek... :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar