torsdag 10. september 2015

Løpetur i Sørmarka

Et par hundre meter fra huset mitt, ligger Sørmarka, Stavangers største sammenhengende friområde. Sørmarka er en ganske stor skog som strekker seg fra Hinna til Hillevåg, Ullandhaug og Madla, og er helt perfekt å trene i. Det er masse små og store stier, og skogen blir brukt både til ridning, orientering, terrengsykling, rulleski, løping og gåing. Jeg har alltid likt Sørmarka, og synes det er en av de kjekkeste plassene å løpe.




Det har ikke blitt så mye utendørstrening på meg de siste ukene, men i dag var det så fint vær at jeg tok på meg joggeskoene og løp inn i skogen. Jeg løp forbi speiderhuset og mot Ullandhaugtårnet. I stedet for å ta den raskeste veien opp til tårnet, løp jeg inn Sørmarkveien og opp Sørmarkbakken. Sørmarkbakken er en helt utrolig bratt bakke, 300 meter lang og en gjennomsnittlig stigning på 17% (på det meste 20%)! Faktisk er bakken med i en etappe i Tour des Fjords, og hele bakken er dekorert med norske flagg og hilsninger til Aleksander Kristoff.




Jeg klarte faktisk å løpe opp hele bakken, og jeg kjente det skikkelig i beina da jeg endelig nådde toppen. Videre løp jeg "rundt" Ullandhaugtårnet og ned langs den botaniske hagen. Da jeg kom til Sørmarkveien, løp jeg nedover, i motsatt retning fra Sørmarkbakken og ned mot rideskolen. Siste "etappe" var opp Helvetesbakken, ned ved kirkegården og hjem.


Buffen jeg har på meg, er forresten den jeg vant i Trimpoeng-konkurransen til Arena


Turen min ble på 8,5 km, og med masse bratte bakker var det en kjekk og tung tur. Jeg E-L-S-K-E-R bakker, og Sørmarka er full av kjempekjekke bakker! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar