torsdag 3. september 2015

Debatt med ungdomspolitikerne

I samarbeid med Ungdommens bystyre i Stavanger, arrangerte Sølvberget (Stavanger Kulturhus) debatt med ungdomspolitikerne i byen. Selv om både Ine og jeg er medlem i Unge Høyre og dermed allerede har bestemt oss for hva vi kommer til å stemme ved kommunevalget, dro vi i ettermiddag inn til sentrum. Det var utrolig mange kjente på Sølvberget, jeg tror omtrent halve Kongsgård var tilstede, i tillegg til flere "gamle" kjente fra Hinna.


De fleste partiene var også tilstede, Unge Venstre stilte med Eirik Lygre, KrfU med Håkon Faarlund Hetland, Rød Ungdon med Anja Ariel Tørnes Brekke, Grønn Ungdom med Michelle Flagstad, AUF med Ole Martin Juul Slyngstadli, FpU med Mats Danielsen, Senterungdommen med Marte Westersjø Nesheim, Sosialistisk ungdom med Eirik Faret Sakariassen og Unge Høyre med Aleksander Stokkebø. I tillegg var Anja Fremo med som ordstyrer.

(Visste dere forresten at etter jeg holdt tale på sykehuset 17. mai i fjor, la Eirik Faret Sakariassen ut bilde av meg på Instagram. Både Sakariassen og Annamaria Gutierrez, som begge er sentrale politikere i Stavanger, var tilstede, og jeg la faktisk ikke merke til Instagram-posten før et par dager siden. Ikke bare det, Cecilie Bjelland, ordførerkanditaten til AP, likte også bildet. Selv om jeg er med i Høyre, synes jeg det er ganske kult, haha)


Debatten startet med en presentasjon av alle partiene, og så fikk de utdelt et tema som de diskuterte. Første tema var flyktningssituasjonen i Europa. Hva vi kan gjøre her lokalt for å hjelpe flyktningene på best mulig måte, og hvordan vi skal sørge for bosetting integrering lokalt. Andre tema var skolepolitikk, og om hvordan utdanningspolitikken til de forskjellige partiene er. Siste tema var klima- og miljøpolitikk, med vekt på grønt skifte og arbeidslivet her i Stavanger. Til slutt var det også mulighet for publikum å stille spørsmål.

Debatten var utrolig interessant, og jeg fikk i tillegg et bedre inntrykk av de forskjellige partienes meninger. Akkurat nå holder jeg på med et skoleprosjekt om partiet Rødt, og etter to debatter og et besøk på Rødts "hus", har jeg mer enn nok info til prosjektet! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar