fredag 14. august 2015

The very first episode

Jeg er veldig glad i den britiske TV-serien Doctor Who, og det er en av de seriene jeg helst ser på Netflix. Doctor Who er faktisk den science fiction-serien som har gått lengst på TV, og første episode kom i 1963!

Tilbake i 1963 var Doctor Who et barneprogram, hadde som formål å få unger til å bli interessert i naturfag og historie. Serien ble spilt inn som teater med flere kameraer og live klipping, men ble satt på pause i 1989 (episodene fra 1963 - 1989 omtales som "Classic Who"). Serien kom tilbake i 2005, og går enda på TV. Det finnes over 800 episoder, og 100 av de klassiske gikk tapt, en ble rekonstruert med lyd som var tatt opp på kassett av fans og foto.

De nyere episodene, fra og med 2005,  ligger på Netflix og går på TV en gang i blant. Classic Who er derimot litt vanskeligere å få tak i, og jeg har ikke funnet dem på nettet eller biblioteket enda. Jeg har heldigvis flere (voksne) venner som også ser på Doctor Who, og de har på en eller annen måte fått tak i de gamle sesongene. Flere av dem har dem på harddisk, og et par uker før sommerferien fikk jeg låne en minnepenn med de to første sesongene. Wii!


Filene på minnepennen var .avi-filer, en type fil som ikke kan åpnes "normalt" på Macbook. Det finnes heldigvis flere programmer en kan laste ned på Mac som er kompatible med .avi-filer. Jeg fant imidlertid ikke tid til å laste det ned på mamma eller pappas Macbook, og ventet til jeg fikk egen.

Det første jeg gjorde da jeg kom ned til hytten i dag, var derfor å laste ned VLC, for å så sette på Classic Who. Til nå har jeg sett tre episoder, og skal straks sette på episode nummer fire. Selv om episodene er i svart/hvitt, med ganske dårlige effekter og lyd, er det utrolig spennende! :)

1 kommentar:

  1. Jeg synes det er veldig morro å følge bloggen din og en av grunnene til det er at du er ganske lik min datter Lise. Hun elsker bøker på samme måte som deg og er Potter Head til de grader. Faktisk så mye at hun har tattovert Deatly hallows symbolet på innsiden av håndleddet sitt.
    Hun er også en stor fan av doctor Who og har sett det meste tror jeg.

    Akkurat nå er hun hjemme fra Universitet i Stirling på sommerferie og du har sikkert hørt at hun studerer engelsk litteratur der borte. Masse bøker og masse oppgaver å skrive, veldig spennende.

    Hun trives veldig godt i Skottland og snakker selvfølgelig helt flytende engelsk. Så du må bare stå på å gjøre det godt på videregående skole slik at du har gode karakterer, det vil gøre det lettere å komme inn på akkurat det du vil om du skulle ville reise utenlands å studere. Nå har jeg fått med meg at det antagelig ikke vil bli noe problem.

    Sender også med en hilsen fra Lise! Når hun hørte at du var en fan av doktoren så ville hun vite hvilken som var din favoritt!

    Hilsen Anne Berit

    SvarSlett