mandag 13. juli 2015

Second-hand books

Her i Torquay er det veldig mange charity-butikker. I Norge har vi jo Fretex, hvor inntektene går til Frelsesarmeen, mens her er det forskjellige butikker hvor inntektene går fra alt til dyrleger og dyr i nød, til sykehus og forskning på hjerte- og karsykdommer. Her har jeg tilbragt mye tid, og jeg har funnet flere bøker som skal på plass i bokhyllen hjemme.

En av de tingene jeg liker best med å kjøpe brukte bøker, er at det her så mye billigere. I Norge finner jeg sjelden ei bok til under 250 kr, og helt siden jeg fant gleden i lesing for rundt 8-9 år siden, har jeg ikke kjøpt mange bøker til fullpris. Da jeg først begynte å lese, raste jeg gjennom bok etter bok, og leste gjerne et tosifret antall bøker i måneden. Med andre ord vil det å kjøpe bøker ikke akkurat lønne seg økonomisk for min del, og dermed har løsningen blitt biblioteket ellet second-hand bøker. Her i Torquay har jeg kommet over noen helt utrolige tilbud, og har blant annet kjøpt tre bøker for £1,5 (til sammen!). Den dyreste boka jeg har kjøpt kosta £2. - Det var en Charles Dickens bok på over 800 sider... Brukte bøker er altså MYE billigere, og pengene går jo også til en god sak

På den andre siden er det en god del ødelagte, stygge og crappy bøker i bruktbutikkene, men akkurat som med outlet-shopping, synes jeg det er et av høydepunktene med det hele. - Når en først finner en bra bok etter å ha lett gjennom noen hundre crappy bøker, det er lykke!


Jeg leste forresten en skikkelig bra post på Tumblr om akkurat dette, som beskriver akkurat slik jeg føler det når det kommer til brukte bøker; «I prefer to call them pre-loved books. That way, whenever I buy one from a used bookstore, it feels as though a well-loved book is passed on to me by another avid reader.

As for their condition, it doesn’t matter if they look beat-up. If anything, those cracks on the spine, those yellowed pages, those dog-eared corners–they are signs of how loved those books were by their previous readers.

Like people, it doesn’t matter how a book appears. What matters is the content and what it gives you while you read it. A well-worn book is like a primely-aged person who went through life’s battles. It holds a lot of lessons and will be a great companion.» (http://abandonedmarionette.tumblr.com/post/116716287565/hey-i-cant-help-but-notice-how-often-you-do-book)

Jeg (mener jeg) har kjøpt syv brukte bøker til nå; The Thread av Victoria Hislop, High Fidelity av Nick Horny, Lord og the Flies av William Golding, The Go-Between av L.P. Hartley, The Girl you left behind av Jojo Moyes og Little Dorrit av Charles Dickens. Jeg har allerede begynt på High Fidelity, og er bare helt forelsket!

Den siste boka kjøpte jeg med en feil, og jeg synes enda det er like flaut. Jeg var inne i en av second-hand-butikkene like ved busstoppet mitt, og akkurat i det øyeblikket bussen kom, fant jeg en kopi av en av mine favorittbøker; The Great Gatsby. Jeg grabbet med meg boka, betalte og hoppet på bussen. Først da tok jeg meg tid til å lese på boka, og fant ut at det ikke var klassikeren jeg hadde kjøpt, men The Great Gatsby Unbound, en erotisk versjon av boka, skrevet av Karena Rose. OH MY GOD, haha! For å si det sånn, sliter jeg med overvektig bagasje, blir denne liggende igjen i England!


I tillegg til bøker og klær, selger enkelte av butikkene vinyl records. Jeg synes LP-plater er kjempekult, og har lenge prøvd å mast til meg mamma og pappas samling. I dag startet jeg imidlertid min egen samling, og første record i samlingen ble en mini-plate med Brenda Russells Piano in the dark og In the thick of it. (Recorden kostet hele £0,5, så dersom den ikke funker, går det helt fint.) Jeg er ikke helt sikker på om mamma og pappas gamle platespiller funker, men hvis ikke får jeg investere i en selv ettersom jeg bygger opp collectionen min.

Det kunne nok vært en god idé for meg også, å gi bort bøker til charity når jeg er ferdig med dem. Likevel tror jeg ikke jeg hadde klart det, jeg får nemlig vondt av å legge bøkene på loftet, og har ikke lyst til å skilles fra noen av bøkene mine. - Når jeg først kjøper en bok, er det fordi jeg har veldig lyst på den, og planlegger å lese den mange, mange ganger!

Åhhh, jeg gleder meg sånn til å utforske alle second-hand-butikkene i Texas! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar