lørdag 18. juli 2015

High Fidelity av Nick Hornby

En av bøkene jeg kjøpte i Torquay, var High Fidelity av Nick Hornby. Jeg er veldig glad i Hornbys bøker, og da jeg fant den i en av second-hand-butikkene der, måtte jeg bare kjøpe den.

High Fidelity kan vel egentlig beskrives som "guylit", og beskriver kjærlighet og singellivet fra en manns synspunkt. Samtidig er det en morsom refleksjon over livet og det å feile. Det er fortellingen til en singel brite i trettiårene som ikke har noen planer om å bli voksen. Hornby skriver ofte om tapere, og han skriver slik at at jeg blir forelsket i karakterenes ganske "dorky" personligheter om og om igjen. Rob i High Fidelity er intet unntak!

Hovedpersonen, Rob, har nettopp blitt dumpet av kjæresten, Laura. Dette synes han egentlig er ganske greit, for da kan han høre på den musikken han liker og leve singellivet uten å tenke på hva hun synes om det. I tillegg gikk bruddet ganske bra, det ligger ikke en gang på hans topp 5 mest minneverdige brudd.

Rob eier en platesjappe, og selger brukte vinyl-plater. Han elsker musikk, og bruker dagene på å kritisere kunder som ikke vet noe om musikken han selger. Etter at Rob har kommet over bruddet med Laura, begynner han å lure på hva som gjorde at hun slo opp med ham. Han begynner å tenke over valgene han har gjort i livet sitt, i hovedsak når det kommer til kjærester og forhold, og søker opp gamle eks-kjærester for å få vite hva som fikk dem til å slå opp med ham. Han er helt gal etter å finne ut hva som fikk Laura til å slå opp med ham til fordel for en annen mann, men innser ikke selv at han er hodestups forelsket i henne.


Jeg likte boken utrolig bra, og det jeg likte best var selv-oppdagelse-plottet. Rob begynner boken med sine topp fem brudd, og forteller om hvordan Laura ikke såret ham like mye som de andre. Dette leder ham til å kontakte disse fem jentene i et forsøk på å finne ut hvorfor alle slår opp med ham. Han finner ut at det egentlig var omvendt, og lærer mer om seg selv enn han trodde han kom til å gjøre. Boken har ikke en lykkelig slutt, men på slutten har Rob en dypere forståelse av seg selv og hva han må gjøre for å få et bedre liv.

Nick Hornby klarer å skrive om singellivet og kjærlighet akkurat slik som det er, uten å overdramatisere det. Han beskriver de tingene alle gjør i et forhold, hvordan vi bestemmer hvor mye vi ønsker å dele med den andre personen, hvor mye følelsene for en person ofte forandrer seg over tid, hvordan vi ikke klarer å bestemme oss for hva vi vil ha og hvor mye vi sårer personen under denne prosessen. - Og selvsagt at vi innser hvor viktig et forhold var først når det er slutt.


High Fidelity er veldig sjarmerende, og jeg har lyst til å lese den om og om igjen.  Jeg ble faktisk så fascinert av boken og Rob generelt, at jeg dro ut og kjøpte meg min egen vinyl-plate, haha!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar