søndag 14. desember 2014

Bokanmeldelse: Råta av Siri Pettersen

Nå er jeg ferdig med boka Råta, som jeg fikk tilsendt av Gyldendal Forlag i slutten av oktober. Råta er oppfølgeren til boka Odinsbarn, og er nummer to i trilogien om Ravneringene.

Råta handler om Hirka, som er strandet i en ukjent verden uten identitet, penger og uten å kjenne språket. Hun er strandet i en verden med Odinsbarn, mennesker, dratt mellom menneskejegere, likfødte og Rime, vennen hun ville gitt alt for å se igjen. Hirka finner ly i ei kirke i York, hvor hun hjelper presten. Hun merker imidlertid at noen følger med på henne, og til slutt finner hun ikke en annen løsning enn å rømme fra kirka. Flukten er starten på en rekke hendelser, men Hirka får hjelp fra de hun minst venter det fra.



Boka bærer et budskap om hva frykt for det ukjente og det å ikke ha kunnskap og forståelse gjør med folk, og var bare utrolig bra! Avslutningen inneholdt en fin overgang til neste og siste bok, som jeg ikke vet hvordan jeg skal klare å vente på.


Nå som jeg er ferdig med boka, gir jeg den bort. Dersom noen har lyst på boka, er det bare å kommentere under! :)

1 kommentar: