fredag 14. november 2014

NM for Ungdom 2014, dag 1

I dag sluttet vi tidlig på skolen, men det ble bare en kjapp tur inn døra hjemme, før jeg måtte ut igjen for å ta bussen til Scandic Hotell på Forus. Etter mye gru-gleding var det endelig tid for NM for Ungdom i sjakk. Jeg måtte dra ganske tidlig, for selv om turneringen ikke startet før halv fem, måtte vi registrere at vi var kommet før halv fire.


Jeg, som omtrent alltid er forsinket (dette skreiv jeg forresten engelsk-tentamenen min om, hehe), var for en gangs skyld ute av døra i god tid, men siden bussen min kjørte forbi meg akkurat før jeg nådde holdeplassen, ble jeg sein likevel. Alle dårlige ting er tre, så i tillegg til å miste bussen og ha dårlig tid, døde mobilen min på grunn av stømmangel, enda jeg hadde over 30% igjen, da neste buss endelig kom.

Da jeg til slutt kom frem til spillelokalet, heldigvis i tide, fikk jeg registrert meg. Sjakkturneringsregistreringer er en av de gangene jeg er glad etternavnet mitt starter med Ø, for det er aldri mange i køen for den nederste del av alfabetet.

Etter at jeg hadde registrert meg, måtte jeg vente en god stund før resten av sjakkfolkene kom. De har nemlig foreldre i sjakkmiljøet som allerede var på plass for å være med å arrangere, og hadde registrerte dem. De kom ikke før en halvtime før start, og da kom også Caroline, som i sommerferien flyttet til Gran Canaria. Det var kjempekoselig å se henne igjen! :)

Da vi hadde cathcet opp med Caroline og møtt et par av de andre spillerne, ble NM offisielt åpnet, og første parti begynte. Jeg møtte en fra Drammen, med rundt 1500-1600 i rating (tall på hvor god en er), og tapte. Helt ærlig synes jeg jeg spilte ganske bra, ihvertfall i starten, men så ble løperen min fanget og jeg mistet offiser. Etter det gikk det bare nedover, og jeg vant ikke noe poeng.


Etterpå spiste vi middag, før andre runde startet. Jeg møtte en gutt fra Harstad, med ca. 1300 i rating. Han spilte en åpning jeg aldri har møtt før, og jeg spilte ikke helt teoretisk riktig. Jeg endte opp med en ganske dårlig stilling, hvor han hadde masse angrep. Jeg tapte ganske fort, og etterpå, da vi analyserte partiet, viste han meg hva jeg burde ha spilt, slik at jeg kan unngå en slik stilling en annen gang.


Jeg dro hjem etterpå, og spiste sushi sammen med mamma, siden guttene har dratt ned til Korshamn for å trekke hummerteinene en siste gang.



Jeg er enda ikke helt sikker på hvem jeg skal møte i morgen, siden alle partiene i min gruppe ikke er ferdigspilt enda, men forhåpentligvis får jeg vite det i løpet av kvelden, slik at jeg får forberedt meg litt! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar