torsdag 20. november 2014

Meningsblogg: Fjerning av speil i treningssentre

I dag leste jeg en artikkel fra Aftenbladets nettavis. Artikkelen handlet om at en professor ved Norges Idrettshøgskole vil oppfordre treningssentre til fjerning av speil i styrkerom. Jeg trener ikke så mye utenom gruppetimer, men de gangene jeg gjør det, er det foran speil, slik at jeg kan sjekke at gjør øvelsene riktig. Jeg har slitt en del med knærne, og siden jeg derfor må passe på knærne når jeg gjør forskellige øvelser, er speilene kjempegreie!


Grunnen til at det blir oppfordret til fjerning av speil, er at professoren mener speil øker fokuset på kropp og utseende, og for dem som allerede har et anstrengt forhold til egen kropp, kan dette ta bort fokuset fra treningen. Han mener også at siden det går helt fint å trene uten speil for barn og unge i skolen og idrettslag, skal det være like greit å trene på treningssenter uten speil også.

Jeg tror at speil er viktig for å se om en gjør en øvelse riktig, hadde jeg hatt speil i gymsalen på skolen, hadde jeg kanskje sett hva jeg gjør galt når vi hopper bukk eller spiller volleyball (dette hadde selvfølgelig ikke fungert, speilene hadde nok knust ganske fort).

Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor noen vil fjerne speilene, men jeg tror neppe å fjerne speilene på treningssentre vil minske kroppspresset i samfunnet. I media er det ofte snakk om hvordan en skal spise og trene for å komme i form, hvilke hudkremer som gir mykest hud, hvilke drikker som gjør deg penere og alle muligens andre artikler om trening og velvære. Man ser kjempefine modeller på busskur og i blader hvor enn en går, og hver dag blir det postet nye bilder på både Facebook, Twitter og Instagram hvor modeller, fitness-trenere og liknende viser hvor veltrente og fine de er, og jeg tror heller dette er en av grunnene til fokuset på kropp.


Jeg tror ikke fjerning av speil er løsningen for å snu en samfunnstrend, fokuset på kropp forsvinner nok ikke så lett. Dessuten er de viktige for feilretting og effektiv læring! :)

Du kan lese artikkelen HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar