fredag 7. november 2014

Hei Verden

Hvert år har skolen innsamlingsaksjon til den veldedige organisasjonen Hei Verden, som jobber for å utdanne lærere og bygge bedre skoler til de fattigste delene av Afrika, mer spesifikt deres prosjekt i Zambia.

Jeg har vært med på innsamlingsaksjonen hvert år, men har aldri fått noe særlig innblikk i organisasjonen og deres arbeid, til tross for at Hei Verden alltid kommer på besøk og forteller om prosjektene deres (og at vi har fadderbarn). I år derimot, har vi hatt om de fattigste delene av verden i samfunnsfagen, og har etter jeg fått mer forståelse for hvordan det egentlig er, var jeg virkelig klar for å hjelpe til å gjøre en forskjell!


Sist uke fikk vi det årlige besøket fra en som jobber i Hei Verden. Han viste oss en PowerPoint presentasjon hvor vi ble "kjent" med en barn som bor i Zambia. De går på skole, men skolen har verken vinduer, skrivebøker eller skikkelige lærere. Lærerene er bare foreldre som har noe å lære bort. Hei Verden jobber for å utdanne flere lærere i Zambia, og ikke minst forbedre selve skolene.

I dag sluttet alle på skolen klokka elleve for å dra ut for å samle inn penger til Hei Verden. Noen sto utenfor Rema 1000 og solgte vafler, andre hadde tacosalg i kantinen på skolen i går, mens noen gjorde husarbeid hos familie/venner. Jeg planla med mor og far at jeg skal vaske i Korshamn i morgen, så egentlig hadde jeg avspasering de tre siste timene. For vaskingen fikk jeg 150 kr.

Alle på skolen må i tillegg selge to kakebokser, en med pepperkaker (en trist nedgradering fra luksuspepperkakene, verdens beste pepperkaker, som vi har hatt de andre årene) og en med kjekssjokolade, til 75 kr per boks. Litt dyrt kanskje, men pengene går til en god sak.

Mor og far kjøpte mine kakebokser slik at hele familien kan kose seg med dem. De er bare knallgode, og jeg anbefaler alle å kjøpe en boks hvis noen kommer på døra hos dere!


Jeg samlet altså inn 300,- til Hei Verden, som er det "normale" å samle inn. Det er ofte noen som samler inn mer enn andre, og den på skolen som har samlet inn mest, får en liten oppmerksomhet på juleballet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar