søndag 23. november 2014

Bokanmeldelse: Nøkkelen av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren

Endelig er jeg ferdig med Nøkkelen av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren, som jeg fikk tilsendt av Gyldendal Forlag helt tilbake i midten av september. Det har vært så mye å gjøre på skolen, og lesinga har rett og slett blitt satt på hylla. Nå for tiden har det vært ganske rolig, jeg er ferdig med de flestene tentamenene og nå har jeg bare mattetentamen og et par presentasjoner igjen (som jeg vet om…!), før det roer seg ned i midten av desember. I helga har jeg tatt det ganske rolig, og har hatt tid til å lese litt. Da jeg først var i gang, ble jeg så hekta at jeg leste de siste 400 sidene av Nøkkelen, hehe.

Nøkkelen handler om De Utvalgte, som etter bok to er redusert fra syv til fire; Vanessa, Anna-Karin, Minoo og Linnéa, er alle hekser. De er verdens eneste håp på å stoppe en portal som ved åpning vil la demoner innta og ødelegge jorden. Problemet er bare at tidligere har det bare vært én utvalgt, som har alle magielementene, mens nå er det syv som ser ut til å ha ett element hver. Når tre av dem er drept av demonenes hjelpere, virker det som om det ikke er mulig å hindre verdens undergang. De fire jentene må sammen finne ut hvordan de skal stoppe apokalypsen, samtidig som de må stri med personlige problemer og forhindre at resten av byen finner ut om hekser og magi.

Nøkkelen er tredje og siste bok i trioligien om heksene i Engelsfors, og selv om jeg ikke har lest de to første bøkene, forsto jeg det meste fra starten av. Det var ei spennende og fengende bok, og jeg likte den kjempegodt! :)

Det eneste negative jeg har å si om boka, er at den var litt lang. Jeg kjenner flere som dømmer boka på tykkelsen, og 800+ sider kan derfor virke svimlende mye. Boka var ikke noe vanskelig å lese, den var fengende og kjekk, men ikke akkurat boka du tar med deg i veska…!

Nå som jeg er ferdig å lese boka, tenkte jeg at jeg kan gi den bort. Er det noen som har lyst på den? Skriv i kommentarfeltet under, og jeg trekker en tilfeldig "vinner" neste søndag (30. november), som får boka.

- Bokanmeldelsen er skrevet for forlaget Gyldendal -