onsdag 1. oktober 2014

Hearted Hands

Iselin Sporaland, ei Sandnes-jente født ett år før meg, fikk i slutten av september 2011 diagnosen Leukemi. Etter fem måneder med cellegift-kurer, var hun ferdig med behandlingen i slutten av januar 2012. En måned etter fikk hun dessverre tilbakefall, og det ble nødvendig med benmargstransplatasjon. Donor ble funnet, og det eneste som manglet var å få Iselin kreftfri. Søndag 6. mai ble hun dessverre dårlig og måtte overføres til intensiv avdelingen, hvor hun døde samme kveld.

Onkelen hennes, kunstneren Frode Goa, satt en dag og tegnet mens han tenkte på Iselin. Han og moren hennes ville gjerne hedre Iselin, himmelens vakreste engel som de kalte henne, og resultatet ble tegningen "Hearted Hands". De ble sponset av Allkopi, som trykket opp 1998 eksemplarer, antallet for fødselsåret til Iselin. 

Inntektene fra salget av "Hearted Hands" vil bli brukt til blant annet nye leker, filmer, bøker, aktiviteter og andre ting som kreftsyke barn måtte ønske når de ligger inne på sykehuset i Stavanger og Haugesund.

Frode Goa har også laget et stort, fargerikt veggbilde av "Hearted Hands" til Stavanger Universitetssykehus. 


Den signerte tegningen har blitt overlevert til flere kjendiser, blant annet Kurt Nilsen, som har lagt det ut på sin Instagram konto. 

Nå er jeg stolt eier av bilde nummer 689.


Mor jobber sammen med moren til Iselin, og det var slik jeg fikk vite om "Hearted Hands". Mor kjøpte et eksemplar til meg, som jeg kan ha hengende på veggen på rommet mitt. Etter høstferien skal jeg finne meg en ramme, og så skal bildet henges opp! :)

Jeg var litt bekymret da mor fortalte at hun hadde kjøpt et kunstbilde til meg, men jeg likte det kjempegodt, og historien bak bildet gjør det helt spesielt. 

Du kan lese mer om Iselin og Hearted Hands-prosjektet på Iselins blogg og på Facebook-siden til Hearted Hands, og du kan selv kjøpe et bilde og støtte en god sak på heartedhandsprosjekt@gmail.com.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar