mandag 6. oktober 2014

Bokanmeldelse: Billie Ve av Julia Kahrs

I midten av september fikk jeg tilsendt to av høstens ungdomsbøker av Gyldendal Forlag. Blant dem var Julia Kahrs' Billie Ve, som jeg begynte på nesten med en gang.


Billie Ve handler om ei barneskolejente som lever et ganske normalt liv. Hun har en mor og en far, og venter en lillebror i løpet av de neste dagene. Hun spiller håndball og går på orientering, men trives ikke med noen av delene. Billie har ikke så mange venninner, verken på skolen eller på fritiden, og hun er ganske paranoid.

En dag, på vei hjem fra skolen, legger hun merke til at det henger en plakat på en lyktestolpe. Det er et bilde av noe mørkt, og under bildet er det trykte bokstaver. På bildet er det et vesen med spisse tenner og korte sorte hår over hele kroppen. Under bildet står det: "Etterlysning! Tre grimarer på rømmen. Dusør utloves til den som fanger dem levende. Myndighetene oppfordrer alle til å vise varsomhet. Grimarene kan være farlige for mennesker." Bille tror først at det er en spøk, men i så fall synes hun ikke den er særlig morsom. På den andre siden faller alle bitene på plass, mener Billie. Dunkingen hun har hørt på loftet, hårstråene i trappen og den lille tannen hun har funnet i skolegården. Det må ha noe med disse grimarene å gjøre!

Hun forteller foreldrene om plakaten når hun kommer hjem, og faren blir med henne for å se på den. Når de kommer dit, er plakaten borte vekk. - Foreldrene tror dermed at grimarene er en reaksjon på det nye familiemedlemmet.

Dagen etter, som for øvrig er fredag 13. april, bærer det på klassetur til Marrabekktjern. På klasseturen kommer Billie bort fra resten av klassen, og hun møter ei jente midt i skogen. Hun blir med jenta, som heter Lieben, hjem, og på veien tilbake til Klanten, hvor Billie bor, møter de både egoistiske hotelleiere og skumle grimarer.


Boken var ganske bra, og selv om jeg ikke er i målgruppen, fikk jeg en litt uggen følelse da jeg gikk alene hjem i mørket i perioden jeg leste den. Billie Ve er en barneroman, men den tar likevel opp ganske viktige temaer, blant annet forskjellen mellom rik og fattig i samfunnet. - Billie lever i en familie som de fleste andre i Norge i dag, og har aldri opplevd å ikke ha råd til noe, mens Liebens familie teller kronestykker, og har nettopp mistet både jobb og hus.

Historien tar for seg ulike tema som mot, vennskap og om tro på det utrolige. - Bokas tittel er jo også Billie Ve, som kan knyttes opp mot det engelske verbet for å tro, "believe"!

Nå som jeg er ferdig å lese boka, tenkte jeg at jeg kan gi den bort. Er det noen som har lyst på den, enten til seg selv eller småsøsken? Skriv i kommentarfeltet under, og jeg trekker en tilfeldig "vinner" på søndag (12. oktober), som får boka.

- Bokanmeldelsen er skrevet for forlaget Gyldendal -

11 kommentarer:

  1. hørtes som en bra bok, dessverre så er jeg veldig dårlig på lese bøker, eller tar meg aldri tid til det ;)

    SvarSlett
  2. ja takk! :)

    sighal@live.no

    SvarSlett
  3. Gjerne =)
    Camilla, skogsmusa@hotmail.no

    SvarSlett
  4. Ja takk :) Fin kveld til alle :)
    Hilsen Elin :)

    SvarSlett
  5. ja takk!boken høres veldig bra ut<3

    SvarSlett
  6. Hei!
    Jeg blir gjerne med i trekningen. Kjenner en 'liten' gutt som liker å lese.

    i_Sen3@yahoo.no

    SvarSlett
  7. Eg vil gjerne værr me i konkuransen❤️

    SvarSlett
  8. Ja, jeg vil veldig gjerne være med i trekningen :)
    sivojento@hotmail.com

    SvarSlett
  9. Gjerne:-) heidilykke1979@hotmail.com

    SvarSlett
  10. Ja jeg vil gjerne være med i trekningen

    isac.antonsen@gmail.com

    SvarSlett